Marketing en ondernemerschap in de zorg

Marktwerking in de zorg

Zorgorganisaties in Nederland moeten marktgerichter, klantgerichter en ondernemender worden om te kunnen blijven bestaan.
Waarom? In 2006 heeft de overheid het begrip marktwerking in de zorg geïntroduceerd. Hoe kun je als zorgorganisatie jezelf positioneren en klantgerichter gaan werken om onderscheidend te zijn en uniek te zijn.

Gekozen worden

Marketing in de zorg is een uitdaging. De omslag naar meer marktgerichtheid, het maken van bewustere keuzes, klantgerichtheid en ondernemerschap is vaak lastiger dan gedacht. Veel zorgorganisaties worstelen met de vraag hoe je dit het beste kunt aanpakken. Het levert ook een hele nieuwe wereld aan kansen op. Het betekent namelijk dat je er zelf voor kunt zorgen om uit volle overtuiging gekozen te worden door je klanten en niet uit gewoonte of uit gebrek aan echte keuzes.

Scoren op het gebied van welzijn

Ondernemerschap is een sterk toenemend vereiste in de welzijnsector. De uitdaging is om een breed aanbod te hebben met aantrekkelijke welzijnsproducten. Een organisatie die goed scoort op het gebied van welzijn trekt klanten. Hoe stel je een kostendekkend welzijnspakket samen, waar de cliënt gelukkig van wordt? De bouwstenen hiervoor krijg je ook in deze praktijkgerichte cursus aangereikt.

Inhoud van de training

  • Strategie en marketing; Hoe positioneer je jouw zorgorganisatie?;
  • Hoe wordt jouw zorgorganisatie een inspirerend merk?;
  • Why How What in de zorg;
  • Klantgericht, klantvriendelijk en klantgestuurd werken;
  • Hoe vermarkt ik mijn zorgorganisatie in de omgeving?
  • Kostendekkend welzijn; marktgericht analyseren; kosten en baten in kaart; verkoop van je producten.
  • Ondernemen en netwerken;
    • activiteiten,
    • formatie-uren,
    • directe en indirecte uren;
    • belang van netwerken;
    • sociale kaart van de eigen werkomgeving.
  • Vraaggericht ondernemen en presenteren; nieuwe markten aanboren; presentaties van de marketingplannen; voortgang en borging.

Resultaten

  • Je weet wat marketing in de zorg is en hoe je dat vorm geeft in jouw organisatie;
  • Je weet hoe je jouw zorgorganisatie kunt positioneren;
  • Je hebt het ‘waarom’ hoe en wat achter jouw zorgorganisatie geformuleerd;
  • Je weet hoe je jouw zorgorganisatie kunt vermarkten in de omgeving;
  • Je kunt marktgericht analyseren;
  • Je hebt inzicht om wijkgericht en kostendekkend te werken;
  • Je werkt samen, zodat het netwerk versterkt en uitgebreid wordt;
  • Je hebt handvatten om activiteiten kostendekkend te maken;
  • Je hebt een marketingplan ontwikkeld en uitgevoerd.

Doelgroep

Iedereen in de zorg die wil en/of moet nadenken over marketing aspecten en positionering van de organisatie. Deze cursus kunnen we ook maat aanbieden voor specifieke doelgroepen.

Maatwerk

Graag adviseren we je over het volgen van een voor jou passende training.
We bieden deze training ook incompany aan.
Neem hierover vrijblijvend contact met ons op via 085-4012224 of info@cerein.nl.

Inschrijven

Als je deze training graag wilt volgen, kun je je middels het aanmeldingsformulier hiernaast je interesse kenbaar maken.
Zodra wij voldoende aanmeldingen hebben, nemen we contact met je op.

© 2020 Cerein