Contact: 085 401 22 24

Training – Omgaan met onbegrepen gedrag bij dementie

Omgaan met onbegrepen gedrag bij dementie

Medewerkers in de zorg worden steeds vaker geconfronteerd met gedrag van cliënten waarbij ze niet goed weten hoe zij daarop moeten reageren. Het gedrag van de cliënt roept reactie op bij medewerkers maar ook omgekeerd, het gedrag van de medewerkers roept reacties op bij de cliënt. Door het eigen gedrag te veranderen is het dus mogelijk om het gedrag van de cliënt te beïnvloeden. Daarnaast hebben nog tal van andere omgevingsfactoren invloed op het gedrag van cliënten. Deze training maakt medewerkers meer bewust van al deze factoren waardoor zij beter (anders) kunnen reageren op onbegrepen gedragingen van cliënten.

Inhoud van de training

  • Brein-denken: indeling van de werking van de hersenen in 4 niveaus en wat betekent dit in de praktijk?;
  • Omgevingszorg en doseren van prikkels;
  • Ziekte van Alzheimer, Vasculaire dementie en Frontotemporale dementie;
  • Centrale kenmerken en omgangstips bij dementie;
  • Onbegrepen gedrag wat is dat en wat doet het met mij?
  • Rol van onvervulde basisbehoeften;
  • Analyseren van de situatie: de ABC – methode.

Resultaten

  • Je bent je bewust van de effecten van je gedrag en communicatie op het gedrag van de cliënt;
  • Je bent je bewust van de invloed van omgevingsfactoren op het gedrag van de cliënt;
  • Je hebt meer inzicht in het ontstaan en achtergronden van onbegrepen gedrag bij verschillende vormen van dementie;
  • Je beschikt over vaardigheden om beter te reageren op onbegrepen gedrag c.q. dit gedrag te voorkomen;
  • Je kunt het ABC-model in de praktijk hanteren.


Doelgroep
Verzorgenden niveau 3
Medewerkers welzijn/dagbesteding (vanaf niveau 3)

 

 

Naar volledige trainingsoverzicht van ouderenzorg

Schrijf je nu in voor deze training!

Velden met * zijn verplicht

Omvang
2 dagen

Data voorjaar 2018
15 februari en 6 maart

Data najaar 2018
18 september en 4 oktober

Tijden
09.30 uur – 16.30 uur

Locatie
Soest

Prijs
€ 289,-